עומדים לבנות בית? כמה דברים שחשוב לדעת לגבי המשכנתא

רכישת בית היא חלומם של זוגות רבים, אך העלייה ביוקר המחיה באופן כללי, העלייה בריבית שמתרחשת בשנה האחרונה וחוסר היציבות הכלכלי בעולם כולו רק מרחיקה את החלום מלהגיע לכדי מימוש. כיוון שרכישת דירה הופכת קשה, במיוחד דירה ברמה ובגודל המתאימים למשפחה, לא מעט זוגות או שפחות מעדיפים לבנות בית מאפס במקום לקנות, לעיתים על מגרש שישנו למשפחה או מגרש שנקנה. אמנם השיקולים בבחירת מסלול המשכנתא דומה גם כשמדובר על רכישה וגם כשמדובר על בניה, אך ישנם הבדלים מסוימים בין משכנתא רגילה לבין משכנתא לבניה עצמית. כמה דברים שיש לקחת בחשבון כשעומדים לבקש משכנתא לצורך בניה

מה צריך להציג למשכנתא למטרת בניה?

ברכישת דירה, בין אם חדשה ובין אם מקבלן, לרוב נדרש הזוג להציג בעיקר תלושי שכר או מסמכים אחרים המעידים על מצבם הפיננסי (כמו דו”חות שנתיים כשמדובר על בעל עסק). כשזו משכנתא המיועדת לבניה עצמית נדרשים מסמכים נוספים הקשורים לנתוני הבניה:

  • תוכניות ונתונים של השטח עליו עומד להיבנות הבית.
  • היתרי בניה: כיוון שמשכנתא היא הלוואה הקשורה ישירות לנכס, כאשר מדובר על מבנה שלא קיים עדיין יש להראות אישורים והיתרים לבניה.
  • תוכניות בניה מאושרות
  • חוזה פיתוח

הבנק דורש לראות מסמכים אלה כיוון שבמתן משכנתא לבניה עצמית לוקח הבנק סיכונים נוספים לעומת מתן משכנתא עבור רכישת נכס בנוי.

קבלת הכסף בהדרגה

הבדל נוסף בין משכנתא רגילה לבין משכנתא לבניית בית מאפס הוא אופן קבלת הכסף. במשכנתא רגילה הכסף עובר בבת אחת מראש. מבחינת הבנק, כאשר מדובר על בניה עצמית הכסף ניתן עבור דבר תיאורטי שכלל אינו קיים, ואם נדרשת המתנה לצורך הפשרת קרקעות הסיכון מבחינת הבנק גדול עוד יותר. לכן, במשכנתא זו הכסף ניתן בהדרגה, כאשר ככל שישנה התקדמות בבניה, סכומי הכסף בכל פעימה הולכים וגדלים. כדאי לקחת זאת בחשבון כמו גם את העובדה שלרוב ישנן חריגות בהוצאות מסכום העלות הראשוני שחישבתם,  כך שמומלץ לקחת טווח ביטחון בסכום המשכנתא שתבקשו.

כדי להגיע לבנק מוכנים, לדעת מהו הסכום הנדרש ולבחור מסלול המשכנתא המתאים חשוב להתייעץ עם יועץ משכנתאות. עמיחי מרקס הוא יועץ משכנתאות וגם יועץ לכלכלת המשפחה כך שיתן לכם יעוץ מקצועי,  מקיף ונרחב.

כמה עולה יועץ משכנתאות

עוד בנושא

כמה עולה יועץ משכנתאות
עומדים לבנות בית? כמה דברים שחשוב לדעת לגבי המשכנתא
כמה טיפים לבחירת יועץ משכנתאות
כל היתרונות של הלוואה אחת גדולה על פני כמה הלוואות קטנות
דילוג לתוכן